Santander Bank Polska podobnie, jak PKO BP, mBank, Bank Pekao S.A., Millenium, czy Inteligo znajduje się na liście najpopularniejszych banków w Polsce. Z jego usług korzystają zarówno klienci indywidualni, jak i małe, średnie oraz duże firmy. Bank wydał komunikat, który dotyczy każdego klienta. Warto się z nim zapoznać zwłaszcza, że chodzi o zgromadzone na naszych kontach pieniądze.
Santander Bank Polska wydaje komunikaty. Jest niebezpiecznie
Według Wikipedii, Santander Bank Polska jest trzecim, co do wielkości bankiem w Polsce, pod względem zgromadzonych aktywów. Charakteryzowany jest jako bank uniwersalny i tak, jak na wstępie nadmieniliśmy, w swoim portfelu posiada zarówno pieniądze klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
POPULARNE: Roksana Węgiel ma nowego chłopaka? Roxie rozwiała wątpliwości
Z wszystkimi nimi wiążą się najnowsze komunikaty banku. Na wstępie warto zaznaczyć, że bezpieczeństwo w Internecie to dla wielu wciąż skomplikowany temat. Hasło, które z pozoru brzmi banalnie, nie jest wcale takie proste w realizacji. Wszystko przez coraz większy spryt oszustów, którzy grasują w Internecie. Nazywani są cyberprzestępcami, bo tak naprawdę, za pomocą komputera i dostępu do Internetu potrafią wyrządzić niewyobrażalne szkody.
Kradzież danych osobowych, tymczasowe zablokowanie dostępu do konta bankowego, czy nawet kradzież pieniędzy i oszczędności – to skutki działań oszustów, czyhających na chwilę nieuwagi klientów Santander Bank Polska. W tym miejscu warto jednak odnotować, że Santander nie jest jedynym bankiem, który musi zmagać się z prawdziwą plagą ataków na swoich klientów. Oszustwom czoła próbują stawić także PKO BP, mBank, czy praktycznie każdy, funkcjonujący w Polsce bank.
W jaki sposób cyberprzestępcy próbują nabrać klientów Santandera? Metody ich działań są coraz bardziej wyrachowane. Stąd też Santander wielokrotnie apelował do swoich klientów o rozwagę w przypadku korzystania z bankowości elektronicznej, w tym w szczególności przy wrażliwych danych. Do takich zaliczają się z pewnością hasła dostępu do konta, czy hasła jednorazowe, służące do potwierdzania transakcji.
Chcą wyłudzić pieniądze, ale bank ma na to sposób
Na stronie Santander Bank Polska możemy znaleźć najnowsze komunikaty odnośnie tego, w jaki sposób grasują oszuści. Bank zaleca też, jakie środki ostrożności powinniśmy zachować, by nie dać się złapać i aby nasze pieniądze były możliwie jak najbezpieczniejsze.
Tylko w ostatnim czasie na oficjalnej stronie banku ukazały się trzy komunikaty. W pierwszym z nich Santander ostrzega, że oszuści obrali sobie na celownik w szczególności przedsiębiorców. Dwa kolejne dotyczą w dużej mierze klientów indywidualnych (choć niewykluczone, że pod ostrzałem znajdą się również firmy).
Oszuści próbują podszywać się pod firmy, udzielające wsparcia w związku z tzw. tarczą antykryzysową. Podczas rozmowy telefonicznej, podając się za pracownika Santander Bank Polska próbują wyłudzić dane dostępowe do kont klientów lub smsKody.
Mało tego. Cyberprzestępcy na celownik obrali sobie także klientów indywidualnych, czyli w praktyce każdego z nas, który ma konto w Santander Bank Polska.
„Przestępcy wysyłają naszym klientom e-maile, w których podszywają się pod bank. W fałszywej wiadomości proszą o dokończenie aktualizacji danych i podkreślają, że jest ona obowiązkowa. W innym przypadku piszą o trzykrotnym błędnym wpisaniu hasła lub o ważnej wiadomości z działu obsługi klienta. Ukryty link kieruje do fałszywej strony do logowania.” – przekazał na swojej stronie jeden, z najpopularniejszych banków w Polsce.
To niestety nie wszystko. Santander Bank Polska informuje też o trzeciej, spotykanej ostatnio metodzie działania cyberprzestępców, czyhających na nasze pieniądze. Oszuści próbując wzbudzić zaufanie klientów Santandera dzwonią do nich w celu wyłudzenia wrażliwych danych.
„Dzwoni do Ciebie osoba, która przedstawia się jako pracownik banku. Informuje, że na Twoim rachunku dzieje się coś złego i często prosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania. (…) W ten sposób przestępca przejmuje kontrolę nad Twoim telefonem. Kolejnym krokiem jest próba wyłudzenia NIKu i hasła do Twojej bankowości internetowej i mobilnej” – czytamy na stronie Santandera.
Jak widać, w najłagodniejszych sytuacjach możemy przekazać swoje dane osobowe oszustom. W najgorszym wypadku, stracić pieniądze, czy oszczędności życia. Warto zachować czujność, o co apeluje bank.
Santander Bank Polska radzi co zrobić, aby ograniczyć ryzyko
Na stronie internetowej Santandera oprócz komunikatów o zagrożeniach przeczytamy także kilka metod, które należy zastosować, aby możliwie jak najbardziej ograniczyć ryzyko utraty danych osobowych, czy pieniędzy. Bank też na bieżąco czuwa nad wszystkimi systemami bezpieczeństwa, by możliwie jak najbardziej skomplikować życie cyberprzestępcom.
- Login i hasło do konta to dane, które znasz TYLKO TY. Nie podawaj ich nikomu
- Uważnie sprawdzaj, kto jest nadawcą wiadomości wysłanej do Ciebie, lub Twoim rozmówcą. Przerwij połączenie lub korespondencję, kiedy masz wątpliwości co do stanu faktycznego
- Santander Bank Polska nigdy nie prosi o instalację dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, z których logujesz się do swoich rachunków
- Przed zalogowaniem się na konto, upewnij się, że jesteś na właściwej stronie (sprawdź także certyfikaty)
- Nigdy nie kopiuj i nie wklejaj haseł. Wpisuj je ręcznie, co znacznie ogranicza ryzyko
Źródło: Santander, materiały prasowe